Szeretettel köszöntelek a Borok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Borok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Borok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Borok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Borok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Borok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Borok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Keczánné Macskó Piroska
Borok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Évtizedes trend látszik megtörni a magyarországi borpiacon: a vörös borok részesedésének növekedése megállt, s a minőségi szegmensben ma már egyre többen keresik a könnyű, gyümölcsös fehér borokat. A Tokaji Borvidék neves borászai szerint a változás egyszerre vezethető vissza a gasztronómiai szokások változására, valamint a hazai előállítású fehér borok minőségének javulására. A száraz fehér borok és a borkülönlegességek kategóriájára pedig egyaránt igaz, hogy elsősorban a prémium minőségű termékek számíthatnak a kereslet erősödésére – vallják a szakemberek.
A Tokaj Kereskedőház szakemberei szerint a magyarországi borfogyasztásban is egyre erőteljesebben érezteti hatását a Nyugat-Európából begyűrűző gasztronómiai forradalom. Ugyanis a könnyű, egészséges ételek népszerűségének növekedésének köszönhetően a nehéz testes vörös borok helyett ismét egyre többen választják a könnyedebb fogyasztású, gyümölcsös fehér borokat.
„A fehér borok újrafelfedezése nem hazai sajátosság, hanem beleillik a nemzetközi fogyasztói trendekbe. Ugyanakkor a fehér borok korábbi magyarországi térvesztésének megállását az is segítette, hogy a termékek minősége összességében jelentősen javult az elmúlt években" – fejtette ki Áts Károly, a Tokaj Kereskedőház Zrt. főborásza.
A trendfordulót a számok is alátámasztják: az éghajlati adottságoknak megfelelően Magyarországon mindig is fehérborból állítottak elő nagyobb mennyiséget. Azonban részarányuk a rendszerváltást követően csökkenni kezdett, alig két évtized alatt 75 százalékról 65 százalékra zuhanva, miközben a vörös borok részesedése fokozatosan növekedett. A folyamat csak a legutóbbi években tört meg: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának korábban közölt adatai szerint a 2013-ban leszüretelt szőlőmennyiségből 2,663 millió hektoliter bor készült. Ennek a mennyiségnek a 65,8 százaléka fehérbor volt, amely mellett a vörösborok részesedése 28,5 százalékot tett ki. Ezzel párhuzamosan a számokban – szintén szoros összhangban a nemzetközi fogyasztói trendekkel - egyre jobban tetten érhető a rozéborok népszerűségének növekedése, amelyek részaránya tavaly már elérte az 5,7 százalékot.
Hasonló trendek jellemzik a nemzetközi piacot. Például a magyar borok egyik legfontosabb célországának számító Németországban hosszú évek csökkenő tendenciáját követően 2011-ben állt meg, majd indult újra növekedésnek az eladott fehér borok mennyisége. Így az Euromonitor adatai szerint a német piacon a 2011-es 664,7 millióról 2012-re 669 millió literre emelkedett az értékesített fehér borok volumene.
A magyar piacon a tisztánlátást nehezíti, hogy az értékesítésen belül a legnagyobb mennyiséget továbbra is az alacsonyabb árkategóriájú termékek teszik ki, ami egyértelműen a magyar fogyasztók fokozott árérzékenységére vezethető vissza. „Ezzel együtt az elmúlt 10-15 évben kialakult és megerősödött egy olyan fogyasztói réteg, amelynek a minőség az első számú szempont a borvásárlásnál" – hangsúlyozta Kalocsai László, a Dereszla Pincészet birtokigazgatója. A szakember hozzátette: a tapasztalatok azt mutatják, hogy a kereslet ebben a minőségi szegmensben is egyértelműen a könnyedebb fogyasztású termékek felé mozdult el az életvitel változását követve.
Ezzel párhuzamosan egyes speciálisabb szegmensekben is jelentős irányváltásokat mutat a fogyasztás. Az elmúlt 2-3 évben például jelentősen fellendült a gyöngyöző borok iránti kereslet, amelyek főként a fiatalabb fogyasztók körében népszerűek.
A borkülönlegességek körében pedig a prémium minőségi kategóriába tartozó Tokaji Aszúk iránti kereslet erősödött. „A Tokaji Aszúk népszerűsége elsősorban a minőségre különösen érzékeny, s a nemzeti vonatkozású termékeket kereső prémium fogyasztók körében nőtt. Ezzel összefüggő kedvező irányú változás, hogy közöttük egyre többen tartják egyes ünnepi alkamak kapcsán elengedhetetlennek egy-egy üveg Tokaji Aszú felbontását" – mondta Szepsy István, a Szepsy Pincészet vezetője.
Kiemelkedő érdeklődés a minőségi magyar borok iránt New Yorkban
Rendkívüli érdeklődés mellett mutatkoztak be a prémium magyar borok
New Yorkban. Az egyesült államokbeli nagyvárosban a New York-i magyar
főkonzulátus szervezett szakmai szemináriumot, kóstolót és fogadást a
magyar borok ismertebbé tétele céljával június 26-án. A mintegy 600
résztvevő többsége észak-amerikai kereskedő cégek, éttermek és az
amerikai borászati szaksajtó képviselői közül került ki. Az eseményen
előadást tartó John Szabo magyar származású Master Sommelier szerint a
nap főszereplője a Tokaji Aszú volt, de nagyon jó fogadtatásra találtak a
Magyarországon honos szőlőfajtákból előállított száraz borok is,
demonstrálva Magyarország potenciálját a prémium minőségű száraz borok
piacán. A neves szakértő úgy vélte: a minőségi magyar száraz borok
megállják a helyüket a világ bármely más prémium borával szemben, ám
további jelentős erőfeszítésre van szükség ahhoz, hogy ismertté és
elérhetővé váljanak szerte a világban. A Tokaj Kereskedőház Zrt.
kezdeményezésére a közelmúltban egy nagyszabású nemzetközi piackutatás
kezdődött el. A munka még folyamatban van, de már látszik, hogy a
minőségi magyar borok egyik legfontosabb külpiaca az Egyesült Államok s
ezen belül New York lehet. Éppen ezért a tervek szerint a június végi
rendezvénynek lesz folytatása azzal a céllal, hogy az észak-amerikai
célközönség a tokaji borokon keresztül ismerje meg a magyar borágazat
prémium termékeit.
A feltörekvő borvidékek kerülnek a figyelem középpontjába nemzetközi piacon
A világ vezető bormárkáinak, így a Bordeaux-i és a Burgundi boroknak a népszerűsége továbbra is töretlen marad a nemzetközi borpiacon, ám ezzel párhuzamosan várhatóan jelentősen erősödni fog az érdeklődés a kevésbé ismert, felfedezésre váró országok és régiók borai iránt is – derül ki a The Drinks Business beszámolójából. Az internetes szaklap által a legfontosabb 2014-es nemzetközi borpiaci trendekről készített összeállítás szerint mindenekelőtt a spanyolországi Bierzó, Magyarország, az olaszországi Campania, a portugál Vinho Verde, Svájc, valamint egyes németországi borvidékek számíthatnak a korábbinál nagyobb érdeklődésre. Mellettük pedig néhány egzotikusabb ország, közte Törökország és Kína termelői is elkezdhetik kiépíteni pozícióikat a nemzetközi piacon.
|
|
Keczánné Macskó Piroska írta 2 hete itt:
Jó Szórakozást a klubban!
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Vörösbor mentette meg a Titanic pékjét
A vörösborhoz hozzá kell öregedni?